„Aș vrea să începem prin a discuta despre ce înseamnă politica de securitate națională a României, care este de fapt modul specific în care statul român înțelege să își asigure securitatea cetățenilor, securitatea statului și securitatea României. Este, în același timp, un produs, este un proces care aș putea spune că este multi-nivel. Are mai multe nivele de abordare, este sub formă piramidală, în vârful piramidei fiind un document care, și prin conținut și prin structură, se referă la modul în care statul român înțelege să asigure securitatea populației și este în egală măsură adresat și aliaților noștri, fiindcă în acest proces de asigurare a securității noi trebuie să fim trasparenți și predictibili, pentru ca aliații noștri să înțeleagă ce vrem să facem și cum vrem să facem”, a declarat Generalul Teodor Frunzeti.
„În ceea ce privește modul de implementare a strategiei, este o altă problemă, fiindcă din această strategie, sau pe baza strategiei, mai bine zis pe baza Strategiei Naționale de Apărare a țării, se întocmește un plan de implementare, care este realizat la nivelul administrației prezidențiale și este aprobat în ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Prin acest plan, toate instituțiile publice cu roluri și atribuții legale în asigurarea securității naționale, adică instituțiile de forță ale României, au obligații precise și clare. Acest document nu mai este însă un document public, din cauza translatării într-un mediu operațional a direcțiilor de acțiune prevăzute în Strategia Națională de Apărare, de aceea este un document clasificat. În fiecare an se face o analiză a acestui document și a modului în care aceste sarcini sunt îndeplinite”, a adăugat generalul Teodor Frunzeti.
Acesta a declarat că, în cazul unor evoluții spectaculoase, strategia națională poate necesita schimbări: „Documentul trebuie să fie elaborat astfel încât să nu conțină elemente concrete, foarte punctuale, ale unor situații evolutive. Documentul prezent a fost suficient de flexibil, încât să fie valid și în perioada următoare”.
„Spre exemplu, s-a simțit nevoia ca postura României în NATO să fie mai consolidată. Așadar s-a simțit nevoia elaborării unei strategii de consolidare a rolului României în NATO, o strategie aprobată de CSAT. De asemenea, având în vedere evenimentele, să spunem îngrijorătoare, din regiunea Mării Negre, s-a simțit nevoia elaborării unei strategii de asigurare a securității în regiunea Mării Negre. O strategie proprie, a României. A fost elaborată și aprobată de CSAT. Nu pot da detalii, deoarece aceste două documente sunt clasificate, fiindcă sunt adresate instituțiilor cu rol în apărare. E bine ca opinia publică și mediul politic să știe că există asemenea abordări și suficientă înțelegere a fenomenelor”, a declarat Teodor Frunzeti.
Monitorul Apărării și Securității (MAS) a organizat joi, la Hotelul Marriott din București, Conferința pe tema „Politica de securitate națională, de la gândirea strategică la instituțiile de securitate și apărare”, un forum pentru dezbateri cu invitați de marcă din România și din străinătate.